Tony Hawk's American Wasteland

A Tony Hawk's American Wasteland a jól bejáratott név magabiztosságával hoz néhány újítást a sorozatba, amely nélkül ugyan bőven meglennénk, de ártani nem ártanak. A sorozat lelkét adó gördeszkázás "szimlulációja" gyakorlatilag változatlan, de talán nem is olyan nagy baj ez.



Aki nem játszott még Tony Hawk játékkal, az talán nehezen tudja elképzelni, hogyan lehet egy ilyen sportot számítógépen (vagy konzolon) leképezni. Pedig nem is olyan nehéz: adott egy gördeszkás, akivel különféle látványos fogásokat kell bemutatnunk, azokat egybefűzve pedig egyre több pontot kaphatunk.

Mivel én legutoljára a Pro Skater 3-mal játszottam, így óhatatlanul is ahhoz fogom hasonlítani az egyes elemeket.

Az American Wastelandben két játékmód van: történet és klasszikus mód. A történetben egy fővárosba érkező gördeszkás életét követhetjük nyomon, akinek érkezéskor kapásból elveszik az összes cuccát, ezt kell visszaszereznie, majd be kell illeszkednie a helyi közösségbe. A sztori módban amolyan GTA-szerűen szabadon járhatjuk be a várost, vállalhatunk kisebb feladatokat pénzért (ebből ruházatunkat, deszkánkat, kinézetünket csinosítgathatjuk), vagy szponzori megbízásokat a tulajdonságaink javításáért. A történetet egész jópofa küldetések viszik előre, amikből nem hiányzik a humor, és a deszkás léthez elengedhetetlen lázadó szemlélet sem.

A klasszikus mód ezzel szemben követi a sorozat hagyományait: egymás után megnyíló pályákon kell előre megadott feladatokat hajtani úgy, hogy egy-egy futamra két perc áll rendelkezésünkre. Ilyen feladatok:
  • meghatározott kombópontszám gyűjtése
  • meghatározott összes pontszám gyűjtése
  • a pályán elszórt ilyen-olyan kitalált dolgok összeszedegetése (pl cipők leszedése vezetékről, kajásdobozok begyűjtése, stb)
  • bizonyos helyszíneken (vagy helyszínek felett) megszabott mutatványok végrehajtása
  • titkos videokazetta felszedése


Emellett minden pályán található 5 statpont, amivel a tulajdonságainkat javíthatjuk, illetve gyűjtögethetünk "gap"-eket, amik tulajdonképpen különleges helyszíni lehetőségek kihasználása - például egyik padról a másikra ugratás, üvegen átrepülés, korláton végigcsúszás, ilyesmik.



Na és akkor térjünk át a szimulációra:
A karakterünket a WASD és a numerikus billentyűkkel irányítjuk. Előbbiek az irányt határozzák meg (pontosabban a sebességet és a forgást), utóbbiakkal pedig a trükköket lehet előcsalni. Ezek főbb csoportjai:

  • Ollie: vagyis ugrás a deszkával
  • Kick: a deszka megforgatása a levegőben a lábunkkal
  • Grab: a deszka megragadása kézzel
  • Grind: deszkával csúszás (pl korláton, pad tetején, vezetéken), Ekkor a jobbra-balra gombokkal kell egyensúlyban tartani a karaktert. De ugyanez a gomb szolgál a negyedcsövek (quater pipe, remélem jól fordítom) tetején különféle pozíciókban való megállásra (Lip - ilyenkor szintén egyensúlyozni kell)
  • Revert: 180 fokos fordulat a deszkával, csőben landolva igazán hasznos
  • plusz mégegy, afféle "kézzel forgás", mikor leguggol a figura, és köröket ír le a deszkával - megmondom őszintén, ennek még nem láttam hasznát
  • Manual - erre nincs külön gomb, alapból gyors előre-hátra iránygombok után lehet előhozni, ilyenkor a deszka elején gurulunk, két- (vagy kevesebb) keréken, így nem törjük meg a kombót

A mozdulatok végrehajtásához iránygombot is nyomni kell, ezzel lehet a különféle speciális trükköket előcsalni, külön bónusz jár, ha közben még meg is tudunk fordulni a levegőben. Emellett vannak speciális trükkök is, amik sok-sok pontot érnek, de használatukhoz a Special meternek fel kell töltődnie - ez afféle adrenalin, sikeres mozdulatokkal töltődik, elég hamar, és ha teli van, akkor gyorsabbak és ügyesebbek leszünk.

A kombó létrehozásának lényege, hogy egy pillanatra se ereszkedjünk le hagyományosan négykerékre, mert akkor megszakad a sorozat, és megkapjuk a pontokat. Ha meg még elesnünk is sikerül (például oldalirányból érkezünk a talajra deszkával, vagy elveszítjük egyensúlyunkat, vagy szimplán csak fejjel előre érünk betont), akkor pedig a pontjainknak is búcsút inthetünk. A kombók számolása két tényezőből áll: van egy alappontszám, amit a trükkökért kapunk, emellett pedig van egy szorzó, amit az összefűzött trükkök száma határoz meg. Ezért egy átlagos kombózás menete általában valami hasonló szokott lenni (nálam legalábbis):
Feltöltött Special meterrel csőben egy jó nagy, masszív ugratás, forgással, akár szaltóval, majd leérkezéskor rögtön Revert, és Manual. Ezzel van egy masszív alappontszámom, amire jöhetnek a szorzók: minél több mozdulatot belefűzni, amire leginkább a Grind az alkalmas: csúszás közben felugrani, pozíciót váltani (minél gyakrabban használjuk ugyanazt egy kombóban, annál kevesebbet ér), ha van elég tér és sebesség, akkor ugrás közben még Kick. Ha elég jó a sebesség, meg lehet próbálni még egy kisebb csőugrást, esetleg Lip-et. Persze mindezt érdemes speciális mozdulatokkal végrehajtani, ezek bár nehezebben megoldhatók, de több pontot érnek.



Amiben az American Wasteland másabb, mint a Pro Skater 3:
  • Az említett sztorimódon kívül jelentős újítás még a gyaloglás bevezetése. Egyrészt bizonyos helyekre könnyebb így feljutni, másrészt egy elrontott ugrásnál, mikor pl kiszállunk egy csőből az aszfalt felé, leléphetünk a deszkáról, és akkor nem nyikkanunk ki - ráadásul marad pár másodpercünk visszaugrani, majd rögtön folytatni a kombót valamilyen mozdulattal. Sőt kezdhetjük gyaloglásból is a kombót, akár a hónunk alól előszedve a deszkát, akár azt eldobva, és arra ráugorva.

  • Szaltók! Ugrás közben a Grab folyamatos nyomása mellett dupla iránygombnyomásokkal lehet szaltókat előcsalni, amik egész szép pontokat érnek.

  • Apróság, de egyes csúnyább esések után lehetőségünk van dühbe gurulni, a Grind gyors nyomogatásával. Ekkor elrúgjuk/eltörjük/eldobjuk a deszkát, ami szintén pontot ér egy újabb kombó kezdésénél.

  • Van BMX is, bár nem hiszem, hogy sokakat érdekel egy gördeszkás játékban, de a lehetőség adott.

  • Álló oszlopokra fel lehet ugrani, és körbe-körbe forogva egyensúlyozni (Natas spin)

  • a Special meter feltöltődésével "bullet time"-ba válthatunk, kombónként korlátozott számban. Ilyenkor lelassul az idő, és lehetőségünk van végrehajtani pár nehéz mozdulatot.

  • néhány további, nem túl jelentős mozdulat


Nagyjából ezek a fő jellemzők. A zene a stílusnak megfelelően punkos/hardcore-os/rapes számokból áll, a grafika kb semmit nem változott az utóbbi években (értsd: irtó ronda már), a menürendszer kezelése elég logikátlan (egér persze nincs), de a lényeg, a deszkázás nagyjából ugyanolyan jó gombnyomkodós őrület, mint volt eddig mindig. Nem sokat változott a játéksorozat, a történet-mód amolyan "eh, van ilyen is, oké, tőlem hadd legyen", szóval ha megvan egy korábbi rész, akkor nem feltétlenül éri meg befektetni ebbe a játékba is (bár megjegyzem, veszett olcsó, ezer forint alatt kapható, amit akár a pár új pálya és a sztori-mód megérhet), ha viszont új játékos vagy, és nem zavar az ocsmány grafika, akkor hajrá, deszkára fel!

6 megjegyzés:

  1. Leon *$BR NaMe vok és a kick-re szeretnek mondani valamit a kick az ahogy leirtad sztem nem kick hanem flip ennyi csa és M@ko$ L€c$o

    VálaszTörlés
  2. Tetszik a leírás, köszi! Most vettem meg a játékot, és nagyon nehezen megy az irányítás, képtelen vagyok egy 10ezres kombót összehozni. most próbálom meg összekötni revert + manuallal a trükköket, hogy legyen szorzóm.

    VálaszTörlés
  3. akár hogy is próbálom nem tok revert csinálni :( valaki leirná hogy mit kell nyomni?

    VálaszTörlés
  4. deszkával hogy lehet manualozni aki tudja lécci segitsen előre is köszi

    VálaszTörlés
  5. valaki leirná hogy kell deszkával manualozni köszi

    VálaszTörlés
  6. nyomogatod a fel le gombokat

    VálaszTörlés