Élő MMO-k dögkeselyűi

Egy FS!-bejegyzés kommentjeit olvasva jutott eszembe ismét az, mennyire sok veszélyt jelent az indulás egy MMO számára. Gondolatok jönnek...


A komment konkrétan ismételten az Age of Conan bukásáról prédikált, valamint arról, milyen akciókkal próbálják "szánalmasan" visszacsábítani a játékosokat. De lehetne ugyanígy szó a Warhammer Online-ról, Aionról, vagy bármely más, "WoW-verőnek" kikiáltott játékról.

A helyzet a következő: egy MMO startja sosem egyszerű. Rengeteg előrendelő játékos, kíváncsi tömegek várják az indulást, elvárások a magasban, tömeges sorok a szervereken, ráadásul egy olyan hatalmas, pénzzabáló projekt, mint egy MMO hosszú évek fejlesztése után is tartalmazhat bugokat, a kiadó azonban szeretne már a rengeteg befektetett pénzéből valamennyit viszontlátni, ezért sietteti a megjelenést - jellemzően így indul minden, kicsit is ismertebb MMO. Ha meg még kicsit is szélesebb kör számára próbál nyitni a játék, akkor óhatatlanul is ráragasztják a WoW-verő jelzőt. Ezzel két gond van: ha túlságosan hasonlítana a WoW-ra, akkor az a baj, hogy "klón" (persze szigorúan "WoW-klón", az nem számít, a WoW mennyi klasszikus elemet szedett össze az elődjeitől vagy a vele párhuzamosan futó, kevésbé ismert játékoktól), ha meg kicsit is eltér tőle, akkor a legtöbben egyszerűen nem hajlandóak bármi mást, újat kipróbálni.

Itt van például az említett Age of Conan: nagyon jól indult, az első szinteket jól kidolgozták, viszont a magasabb szintű tartalom kevés volt, az egész játék jellege másmilyen (nem WoW-os) volt, így persze a kezdeti lendület után sokan egyszerűen otthagyták a játékot, és mentek fórumokra káromolni: bukás, szar, szemét fejlesztők, stb... És így jutok el a bejegyzés eredeti céljához: nem számít, azóta mennyit változott, mennyit bővült egy játék: ha a rajt nem sikerül 100%-osan hibátlanul, máris jönnek a dögkeselyűk halált kiáltani. Sőt, továbbmegyek: még ha jól is sikerül az indulás, és adott egy jól kidolgozott játék, sok intoleráns (ex-)WoW-os akkor is csak ócsárol mindent, ami nem teljesen olyan, mint az ő játékuk, és nem ér el (mellesleg sok külső tényező miatt se) akkora sikereket, milliós létszámot, amekkorát az ő játékuk összeszedett (mellesleg 5 év alatt, ráadásul a létszám fele kínai).

Ez a bejegyzés főleg az ilyen, abszolút hozzá nem értő, rosszindulatú, szándékosan leszóló internet-söpredékek ellen szól. Akik nem fogják fel, mennyit változhat pár hónap alatt egy MMO, holott ez a műfaj egyik legszebb vonása. Nem fogják fel, hogy talán azért küldenek ilyen reklám-emileket a fejlesztők, mert tényleg úgy érzik: érdemes visszamenni, érdemes második esélyt adni a játéknak. Nem fogják fel, hogy egy MMO-t nem szabad csak az első hónap alapján megítélni, soha. Nem fogják fel, mert nem is akarják, egyszerűen jólesik nekik az érzés, hogy "ők megmondták", hisz az ember is már csak ilyen gyarló: szeret másokat bukni látni, akkor is, ha csak pár lépésnyi egyensúlyvesztésről van szó...

Ti ne legyetek ilyenek! Ha kipróbáltatok egy MMO-t induláskor, de ilyen-olyan tényezők miatt nem nyerte el a tetszéseteket (például kasztok egyensúlya, technológiai kidolgozás, bugok, kevés tartalom, hosszú sorok), később ha adódik egy lehetőség, akkor éljetek vele! Adjatok más MMO-nak is esélyt, sose lehet tudni, még akár jól is elsülhet a dolog!

(Ellen)véleményeket szívesen fogadok, amíg kulturáltak!


Jó hétvégét, hétfőn valószínűleg a Watcher's Keep-pel folytatom a Throne of Bhaal naplót! :)

1 megjegyzés:

  1. Teljesen egyetértek, egy MMO-hoz máshoz, alázattal kell hozzáállni, s a hasonlítgatást pedig el kell felejteni. Én személy szerint sajnálom a Conant, mára nagyon beért a játék, de sajnos nagyon kevesen játszanak vele.

    BV voltam.

    VálaszTörlés